Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Tuesday, May 15, 2012

What we did before BFP

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

Dear my dears.. apa khabar semua? saya sangat-sangat berharap anda semua sihat & ceria sentiasa.. hari ni suka saya nak kongsikan dengan anda semua usaha-usaha saya & hubby sebelum kami dapat BFP.. saya harap moga apa yg saya bakal kongsikan hari ni dapat kita sama-sama jadikan panduan & pedoman, juga sebagai record untuk saya di masa akan datang, insyaAllah.. Let's check it out yea!!


1. Folic Acid
Saya mula mengambil folic acid di usia perkahwinan mencecah 4 bulan, dan sejak itu juga berat badan saya makin mencanak naik.. hoho.. masa tu memang hari-hari pun consume folic acid ni, cuma sejak sebulan dua ni je saya malas.. asyik skip je sebab dah ada supplement lain.. hehe.. tapi masa lepas expected ovulation day hari tu memang saya start balik, nak habiskan stockla kononnya.. then bila dah nak habis stock, dapat tau pulak +ve, so just proceed je sampai sekarang..


2. Jus Pati Delima Gulsan
Saya minum sebotol je.. tapi saya memang suka minum jus delima ni.. stop sebab tak tau nak cari kat mana.. malas nak beli online coz masuk shipping cost jadi mahal.. now dah tau kat PKNS Bangi ada jual, cuma belum sempat nak p je lagi.. khasiat jus ni yg saya paling suka mestilah melawaskan sistem perkumuhan & penyahtinjaan dan mengurangkan senggugut.. Alhamdulillah, berkesan.. jus ni pregnant mummy elok minum tau.. elok untuk mengurangkan alahan & bagi extra energy..

3. VCO (Virgin Coconut Oil/Minyak Kelapa Dara)
Kesan ketara VCO, dah tak senggugut, kulit okey sikit la, dan bersihkan menses kita, means masa menses dia kuar warna kehitaman, darah kotor yg lama-lama kot.. then baru kuar fresh blood.. VCO ni pun boleh makan masa pregnant & lepas bersalin.. elok untuk banyakkan susu dan dapat lebih tenaga..

4. Jerslin Power Oil
Saya suka bau dia yg wangi.. untuk yg nak usaha dapatkan zuriat, kena sapu kat kaki & kemaluan.. hubby suka buat lubricant (ops, sory.. terlebey sudah.. huhu).. then kalau kulit kering ke, gatal ke, lenguh-lenguh ke memang sapu ni..


5. Minyak Morhabshi
Saya tak pasti sama ada ia membantu untuk pregnancy ke tidak, tapi ia juga bagus untuk menghalau makhluk-makhluk ghaib ni.. dan boleh guna untuk sakit gigi, sakit kepala, gatal-gatal, lenguh-lenguh, macam-macam lagilah.. boleh tengok kat web hamilcomel.blogspot.com.


6. Berurut 2 Kali
Saya berurut 2 kali dengan sorang tukang urut dekat Telok Panglima Garang, area umah lama keluarga saya.. acik ni Indonesian yg dah menetap lama kat Malaysia.. saya mula berurut masa 6 bulan lepas kahwin, then bila belum berhasil bulan ke 9 saya berurut lagi dan Acik Susi ni bawak sekali jamu untuk suburkan rahim.


7. Pil Subur Kandungan
Saya beli dari Acik Susi yg urut saya tu.. saya beli 2 kotak, sekotak RM10 tak silap.. sekotak saya berjaya makan habis, lagi sekotak tak sempat habis, Alhamdulillah rezeki dah sampai..


8. Air Rebusan Taugeh
Yg ni adalah dalam 3-4 cycle jugak saya buat.. ingat hari tu bila menses datang nak buat lagi, tapi Alhamdulillah, dah tak payah minum air rebusan taugeh ni lagi untuk sementara waktu, insyaAllah.. cara buat dia, amik kacang hijau, rendam sampai kuar ekor.. kena rajin tukar air tau takut busuk.. then bila dah kuar ekor tu just bagi dia lembap, bia sampai ekor dia panjang skit dalam suku inci, basuh, buang kepala, rebus.. boleh minum sekali dengan taugeh kontot tu.. minum dari CD1-CD14 or hari kita ovulate lah..

9. Telur Ayam Kampung separuh masak
Ikutkan kena makan 14 hari berturut-turut, both husband & wife, means perlu 28 biji telur ayam kampunglah.. tapi sebab cuma dapat dalam 10 biji je kot masa balik kampung hari tu, so 5 hari je lah kitorang dapat makan..

10. Solat Dhuha
Alhamdulillah, mungkin jugak rezeki ni berkat saya cuba konsisten buat Solat Dhuha.. saya rasa saya start buat dalam bulan ke 9 ke bulan ke 10 lepas kahwin.. mula-mula tu memang berat je nak buat.. tapi lepas seminggu, Alhamdulillah saya rasa seronok pulak.. cuma biasalah, masih sedang berusaha untuk konsisten.. kalau terlepas waktu, saya akan gantikan dengan solat hajat pada waktu lain.. banyak fadhilat Solat Dhuha ni, dan saya pun pernah kongsikan kaifiat & fadhilatnya sebelum ni.. dan juga, doa Nabi Zakaria, selain doa semoga Allah makbulkan doa kami untuk dapat zuriat setiap kali lepas BD..

11. BBT
Yang ni start November 2011 saya buat.. so far, membantu la jugak untuk saya detect waktu subur, dan tentunya melalui BBT ni jugak saya semakin yakin saya dah BFP..    

12. Susu Kambing dan Kurma
Haaaa... rasanya yg ni ramai yg buat kan? especially bila kuar kat rancangan Tanyalah Ustaz kat TV9 tu.. saya suka sebab sedap.. tapi nak suh hubby minum mak aih, payah.. tapi saya cakap, nak baby ke tak terus dia minum.. hehe.. dan lepas tu saya selalu minum susu kambing Hi-Goat tu.. tapi ada lagi sekotak tak habis.. saya suh je mama & adik saya minum.. kurma memang habis dah..   

13. Bercakap dgn Baby
Yang ni saya selalu buat lepas Ovulation Day lah.. saya ikut petua nurryama.. tapi rasanya sekarang blog dia dah private.. saya assume je usaha kami untuk bulan tu berhasil, thus saya sembanglah dgn 'baby'.. adalah dalam dua tiga bulan jugak saya try, Alhamdulillah..

14. Zikir
Selalunya lepas je Ovulation Day saya akan usap-usap perut saya sambil baca Ya Raqib (Yang Maha Mengawasi), Ya Mubdi (Yang Menzahirkan Makhluk-Nya), Ya Khaliq (Yang Menciptakan Makhluk-Nya), Ya Bari' (Yang Menerbitkan Makhluk) & Ya Musawwir (Yang Merupakan/Membentuk Makhluk), waktu lepas solat & lepas BD.. yg paling penting kita ikhlas & tawakkal, berserah pada Allah lepas kita berusaha, insyaAllah, ada hasilnya.. lambat atau cepat hasilnya, Allah lebih tahu..  

12. Kapsul Habbatus Sauda
Haa, yang ni saya makan sebulan dua sebelum pregnant.. saya tak berapa suka bau sarung kapsul ni sebab bau lembu.. serius.. ye la, dah kata bovine cap kan, of course la bau lembu.. masa beli tu main beli je, tak tengok dulu vegecap ke apa.. kesannya, saya pun tak sure.. sebab kejap sangat makan.. satu botol pun tak habis lagi.. buang angin banyak kot.. hehe.. la ni tak berani nak makan sebab kan agak panas habbatus sauda ni.. takut effect baby..

13. Pearl Kacip Fatimah
Yang ni saya pun tak ingat bila saya amik.. husband beli yang 24 tin terus.. hah, amik kau!! hari-hari menelan benda alah ni.. dah la manis yang amat.. patut kakak sepupu saya sampai naik aras gula dia bila minum ni selalu.. tau beli brand orang kampung, kurang sikit kandungan gulanya.. actually saya pun tak ingat kenapa saya nak minum Pearl ni.. agaknya nak ubat senggugut kot.. memang better pun senggugut saya kalau minum ni.. dan lebih sikit tenaga, payah nak tido.. hoho.. tapi rasanya memang reason saya minum Pearl ni ada kaitan dengan usaha TTC, just tak ingat apa fungsinya..      

Rasanya tu je lah kot.. dan saya rasa doa hubby, mama & ayah, MIL, adik beradik, kawan-kawan, sedara mara dan jugak teman-teman TTC sekalian juga sangat membantu usaha TTC saya selama ni.. apa yg saya harapkan semoga entry saya kali ni sedikit sebanyak membantu teman-teman TTC dalam usaha kalian, dan insyaAllah, usaha kalian bakal memberikan hasil yg sangat manis, yg tentunya dinanti-nanti selama ni.. Ameen, InsyaAllah.. take care semua, dan terima kasih semua atas segalanya.. doakan kami baik-baik sahaja yea.. daaaaa (^-^)

Luv,
Adah

Wassalam
    

4 comments:

  1. kalau saya nak cube pil subur kandung tu boleh ker??? hehehe macam mane eh nak beli...

    ReplyDelete
  2. boleh je.. tapi acik urut tu beli kat indon ena.. tak tau kat Malaysia ni ada ke tak pil tu.. kalau acik tu balik sana dia bawakla balik.. minggu ni saya balik Klang, ingat nak call dia sekali.. kalau dia ada stock nanti saya gtau ena ek? (^-^)

    ReplyDelete
  3. ok laling tq nnti tolong tnyakan eh tp mcm mane nak kasi taw hehehe...

    ReplyDelete
  4. eh, a a kan? he.. ena just bagi phone no la.. tak pun bagi e-mail address, nanti adah inform thru e-mail.. adah punya yg balance hari tu ada.. tapi takkan nak bagi ena yg balance tu.. e-mail adah - azimadah85@gmail.com

    ReplyDelete