Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Tuesday, May 15, 2012

Tanda-Tanda Hamil Sebelum BFP

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

Hye dears.. apa khabar semua? saya harap semua sihat-sihat belaka.. saya, Alhamdulillah, still standing.. (^-^) okey, hari ni saya nak kongsikan dengan kawan-kawan tanda-tanda hamil yg saya alami sebelum saya dapat BFP.

1. Maternal Instinct
Dalam seminggu selepas expected ovulation day saya, saya ada merasakan satu perasaan halus yg menyatakan bahawa ada hamba Allah yg sedang membesar dalam rahim saya.. walaupun kadang-kadang saya cuba menafikan, tapi ada masanya naluri itu begitu kuat.. dan saya juga kerap pegang & usap perut sendiri.. then, tiba-tiba nak beli maternity milk - Dumil Mama.. sebelum ni memang ada gak rasa nak beli, tapi tak beli pun.. tapi kali ni terus je beli.. macam tau-tau je kan.. esoknya test UPT terus BFP, Syukur Alhamdulillah..

2. Sengal-sengal ngilu bawah pusat sebelah kanan
Yea, seminggu lepas expected ovulation day juga saya mula rasa sengal-sengal ngilu kat area bawah pusat, around one inch ke sebelah bawah & kanan pusat.. mula-mula saya rasa sakit tu masa hubby balik kampung, (23/04/2012).. masa tu saya nak balik dari ofis, tengah turun tangga.. tiba-tiba je sakit tu datang & terus handphone yg saya pegang tercampak.. hu.. dan start dari masa tu saya kerap rasa sakit yg sama, especially bila saya banyak buat keja melibatkan pergerakan.. sampai sekarang.. tapi, bila p klinik elok pulak dia.. pandai baby mummy ni main-main ek? the doctor said it's normal during early pregnancy.. just take lots of rest, do your work slowly, uri baru lekat katanya..

3. Breast Tenderness & Fullness
Hoho, memang membesar bagai juara.. sakit dia lebih sikit je dari sakit breast nak menses tu.. so takdelah terasa tak selesa sangat.. it just that it's getting bigger, so as the nipple.. bra pun dah rasa terlebih penuh.. tak lama lagi memang kena bertukar.. huhu

4. No Menses Cramping
Rasa cramp dan sakit b*n**t tu ada.. tapi tak sekali.. kalau cramp, cramp saja.. dan tak selalu pun.. kalau sakit b*n**t macam nak uk uk tu selalu la.. sebab sembelit kot.. hoho

5. Constipation
Hehe, yg ni kalau tak pregnant pun memang selalu kena, especially before menses.. tapi kali ni since no menses, ianya memang agak berlarutan la.. huhu.. tak tau nak wat cane dah.. minum je la banyak-banyak.. makan sayur, kalau ada buah makan buah..

6. Vaginal Discharge
Ni la asalnya saya p check doctor untuk check for Cik Puteh yg agak banyak masa tu, then mintak ubat yg tak affect pregnancy kat doctor.. dan doctor pun suh test UPT lagi sekali, dan Alhamdulillah BFP lagi sekali.. cuma test line belum cukup terang, thus the doctor ask me to come again two weeks after.. belum p lagi pun.. tapi dah p klinik lain. dah register dah pun kat KK.. hehe.. now abnormal discharge to dah okey, normal je.. memang nurse KK kata bila pregnant akan ada banyak discharge, especially bila kita banyak buat kerja.. so, selagi it seems normal, tak payah risau sangat..  

7. Nausea
Before BFP takde pun.. dah masuk 6 weeks ni la baru terasa pun.. tu pun rasanya takde la terusk sangat.. muntah, baru malam tadi.. tu pun sikit je.. Alhamdulillah, so far everything is okey..


8. Kuat Makan
Haaa, yg ni memang ternyata.. seminggu dua sebelum due menses memang makan lebih dari biasa.. especially breakfast.. kalau biasa kuih tiga bijik dah cukup, tapi masa tu kuih 6 bijik.. kalau biasa nasi lemak or bihun saja dah cukup, masa tu kena tambah kuih 3 bijik.. hoho, then lunch makan lagi.. balik umah sibuk lapa lagi.. hehe.. tapi now dah ok la.. makan sikit-sikit tapi kena kerap.. sebab kerap lapa.. biscuits memang kena standby, otherwise sedia je la pening & nak muntah semua..

9. Fatigue & Sleepiness
Asyik rasa mengah dan penat.. lepas tu mesti nak tidur awal.. yg ni dalam seminggu dua before menses due dah terasa, especially sleepiness tu..

10. Sleep Deprived
Saya agak kerap terjaga malam.. sampai sekarang.. bila terjaga berpeluh-peluh..

11. Panas Badan, Rimas
Bila rasa panas dan rimas, saya pun berpeluhlah dengan jaya.. huhu, sampai basah baju, tilam, bantal semua dek terkena peluh.. tambah pulak cuaca malam lately memang panas, makanya seronok la peluh tu keluar..    

Hm, rasanya tu je kot.. harap-harap semuanya baik-baik saja untuk saya & baby sepanjnag tempoh hamil saya.. doakan saya yea.. (^-^) take care kawan-kawan semua..

Luv,
Adah
Wassalam 

       

No comments:

Post a Comment