Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Wednesday, April 17, 2013

Kenangan Sekolah Rendah

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh

Hmmm.. tiba-tiba pagi tadi masa drive ke office, saya terkenang zaman sekolah rendah dulu.. Sekolah pertama saya adalah SK Batu 10 Skudai, di Johor Bahru, sebulan je kot saya kat sana.. then pindah ke SK Majidee Baru & Sekolah Agama Majidee Baru.. Darjah 5 saya pindah pula ke SK Methodist, Telok Datok, + SRA Banting kat Banting, Selangor..

Tiap sekolah ada memberikan kenangan tersendiri buat saya.. di SK Batu 10, saya sempat Darjah 1 je kat sana.. tu pun dalam sebulan lebih je kot.. sebab lepas tu kami pindah ke rumah sendiri di Kg Dato' Sulaiman Menteri, kat Majidee.. kat SK Batu 10, mula-mula sebelum mula sesi persekolahan kami ada satu hari sesi orientasi untuk murid Darjah 1.. so kami pun diberikan kelas dan dibawa mengelilingi kawasan sekolah.. so, ceritanya, masa first day sekolah tu, bila sampai sekolah je saya sakit perut.. terus cari tandas.. bila dah selesai, saya pun pegi la ke kelas yg diberikan masa hari orientasi hari tu.. tapi, cikgu lain pulak yang handle kelas tu.. makanya saya pun merayau la kat kawasan sekolah.. cari kelas dan cikgu.. so entah macam mana saya boleh sampai kat padang sekolah.. ada sorang budak lelaki ntah darjah berapa tah, duk kat bench tepi padang tu.. siap kongsi kacang lagi.. tapi tak ingat la ada borak ke tak.. lepas tu lepas rehat, jalan-jalan lagi cari kelas dan cikgu.. kebetulan masa tu cikgu masa orientasi tu ada kat kelas hari tu.. so saya masukla.. cikgu tu pun cari saya jugak rupanya.. hehe.. tah pape je.. ragam first day sekolah kan? ada yang menangis tak bagi mak ayah balik, ada yg cool je, yg saya ni pulak siap sesat sampai ke padang, jalan-jalan keliling sekolah sebab cikgu kat kelas tu lain dari masa hari orientasi.. haha.. 

Then, masa kat SK Majidee Baru, biasa-biasa je.. cuma masa Darjah 1 tu saya kena buli dengan ketua kelas yg gangster habis.. and she's a girl.. perrrghh.. sebelah kelas saya ada curam, nak sampai ke astaka mesti kena lalu curam tu.. tapi ada tangga la.. yg ketua kelas saya ni, tah kenapa tah.. dia komplot dgn sorang lagi kawan waktu rehat panggil sorang-sorang murid kelas saya.. ingatkan kenapa.. tengok ada sorang kawan sebelum saya dah nangis teresak-esak.. being me, memang tak tertanya la.. saya mana banyak cakap.. hehe.. so, dengan naifnya saya jumpa ketua kelas tu.. sekali kena tolak jatuh curam daaaa.. huhu.. calar la jugak lutut saya.. yeala, masa tu pakai pinafor tu.. terdedahla lutut.. rasanya dia jealous kot sebab kami antara murid kesayangan (perasan.. hoho) cikgu kelas kami, Cikgu Silva.. :) then, ada satu masa pulak, masa pembahagian rumah sukan.. ada sorang cikgu datang dan panggil saya.. then dia sebut nama saya Azima, saya betulkan suruh dia panggil Azimatul.. dan sampai Darjah 5 kat sekolah tu saya dipanggil Azimatul.. walhal kat Sekolah Agama saya dipanggil Azima.. huhu.. hm, saya masuk sekolah agama masa Darjah 2.. saya dilantik jadi bendahari kelas dan masa sekolah agama Darjah 3 kot, saya jadi pengawas sampai Darjah 4.. kat Johor dulu, kalau tak lulus periksa akhir tahun tak boleh naik kelas.. tapi, Alhamdulillah, saya lulus.. nombor 1 untuk tiga tahun berturut-turut.. hehe

Masa kat SK Methodist pulak, since saya budak baru, glamour la jugak.. lagi-lagi bila adik saya (Cqin) selalu tak nak masuk kelas sendiri (Darjah 1).. masuk kelas saya dia tido.. hoho.. sebabnya, dia takut dengan cikgu sebab takde text book.. dan kawan-kawan ejek.. yeala kan, kat Majidee dulu kami dapat pinjaman buku teks.. bila kat sini kami tak dapat sebab tak layak.. cikgu HEM kata gaji ayah besar.. huhu.. dan ayah belum sempat bawa kami p beli buku.. dekat seminggu jugakla Cqin tak nak masuk kelas.. sabo je la.. masa Darjah 6 pulak, masa kelas Pendidikan Seni, ada sorang Chinese boy sebelah saya ni.. dia memang quite playful and sengal jugakla.. dia selalu masukkan stokin dia kat botol air mineral saya.. memang la lepas tu saya tak sentuh langsung botol tu kan.. alkisahnya, masa kelas Pendidikan Seni tu, budak ni baru lepas buat sepah buang kertas dekat area meja kami.. so cikgu nampak dan denda kami berdiri kat pintu kelas sampai habis waktu.. T_T dia kat hujung sebelah jalan, saya pulak kat hujung depan court dan kelas lain.. huhu, malu okeh.. siap guru besar lalu tanya kenapa lagi.. saya dah terkedu tak tau nak jawab apa.. malu.. huhu.. dah la ramai sangat yg kenal saya termasuk la guru besar disebabkan saya murid baru dan jugak sebab adik saya tak nak masuk kelas tu.. huhu.. (psssstt, cikgu Pendidikan Seni tu FIL kepada Seelan Paul tau.. kat sekolah menengah pulak saya jumpa MIL dia, my English teacher masa form berapa tah.. hehe)

Okla, rasanya tu lah antara kenangan pahit manis masa sekolah rendah dulu.. ada je lagi sebenarnya, tapi kat atas ni antara yg paling tak boleh lupa la.. hehe.. daaaaaaa.. 

Wassalam

2 comments:

  1. Zaman persekolahan adalah zaman yg sgt best sbb kita x perlu pikir panjang2,kalau nak terus je buat..dan kenangan2 yg mencuit hati..

    Btw, Nice to see your blog, i'm just started in blogging, please visit mine too. :)

    insanbiasabiasa@blogspot.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan? tu yang rasa nak kembali je ke alam sekolah ni.. rindu.. :) dah visit dah.. selamat berblogging yea dik.. ;)

      Delete