Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Wednesday, April 10, 2013

New Phase of Life - Of Confinement

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh..

Haaaa.. jumpa lagi kita di entri baru.. hehe.. seperti yang dijanjikan, saya akan menceritakan perihal berpantang saya yang, errrr.. tah.. mem'phobia'kan kot.. sebabnya, di minggu kedua, iaitu sehari selepas saya habis urut lima hari (seminggu bersalin), saya diserang demam sejuk dan demam panas sampai menggigil-gigil dan muntah angin, on off selama lebih kurang enam hari.. memang dugaan sangat.. tambah dengan bengkak susu lagi.. tu sebab sampai phobia nak berpantang.. hehe.. hari kelima tu saya urut lagi sekali dengan Cik Susi yang urut saya before pregnant hari tu, esoknya kena sekali lepas tu Alhamdulillah.. takde demam dah.. masa urut area rahim tu memang seksa tahan sakit.. terasa ada benda seketul kat dalam tu.. tapi masa hari ke 38 urut penutup hari tu dah ok dah.. takde dah benda seketul tu.. takut saya.. Alhamdulillah dah ok.. Cik Susi kata masuk angin.. maybe yang urut sebelum ni salah urut kot.. tu jadi macam tu.. dah bahagian saya kot kan? Allah permudahkan proses mengandung saya, bersalin pun dipermudahkan, tapi Allah uji saya dalam tempoh pantang.. takpelah, Allah uji tanda Allah sayang.. ^-^ 

Bila mula-mula sekali nak kena demam tu, tangan saya akan rasa sejuk yang amat sampai kebas.. lepas tu, start menggigil siap ada rhythm, mula-mula, menggigil dari kaki, then naik ke atas badan pulak.. berulang-ulang sampai reda sendiri.. bila sejuk tu pakai selimut dua tiga lapis plus sweater baru ok.. lepas tu muntah angin sampai rasa macam nak terbukak jahitan episiotomi.. datang pulak demam panas.. pun menggigil with rhythm yang lebih kurang sama sampai stop sendiri.. memang masa tu doa pada Allah banyak2.. fikir sakit tu penawar dosa.. nangis tak boleh cerita la.. bersalin hari tu pun tak seteruk ni.. 
Teringat masa paling kritikal tu, baby Fina sampai tak nak tido.. mama kata dia tau kot mommy dia tak sihat.. masa saya sakit2 tu kami masih stay kat rumah bawah, kat ruang solat.. mama pun tido bawah sebab saya masih belum sihat, hubby pun masih belajar lagi jadi daddy.. so malam tu since saya memang demam teruk sangat, Fina terpaksa tido dengan mama..she wasn't cry, but she couldn't sleep.. bila demam saya dah ok baru Fina tido.. T_T maafkan mommy sayang, mommy was ill at that time.. 

Dan Alhamdulillah, lepas tu memang saya sihat sampai sekarang.. kalau ada pun macam nak kena cold & flu, tapi tak jadi.. cuma masalah spotting tu je tak settle lagi.. plus, last two weeks kot, saya buang kuku ibu jari kaki kiri sebab cagu tak baik2.. stress, suruh doctor buang kuku terus.. and now it's in the healing process.. hehe.. Alhamdulillah.. 

Ok, till then yea, daaaaa..

* Owh yea, saya guna set bersalin Amway Tropical Herbs.. tapi sebab pilis dia tak best dan bau pelik macam roti, saya guna pilis Air Mancur tak silap.. lepas habis pil After Birth 2, saya proceed guna NR Phytonatal pulak.. nanti saya review semua yea.. daaaa.. :)

No comments:

Post a Comment