Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Thursday, January 24, 2013

Pengalaman Melahirkan Nur Aina Surfina Part 1

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh


Hm, macam yg dah dijanjikan, saya ceritakan kisah bersalin saya sekurang-kurangnya untuk record sendiri.. ye la, kalau ikut dah lupa dah pun sakit bersalin tu.. hehe.. bunyi macam tak sakit je kan? Sakit memang sakit.. tapi, Alhamdulillah.. berkat doa semua, segalanya Allah permudahkan.. dan mungkin jugak Allah makbulkan doa saya supaya diberi kekuatan dan ketahanan yg tinggi untuk menahan kesakitan sewaktu proses bersalin..  

Ok, to start the story, actually saya dah seminggu overdue.. dan 10hb tu memang tarikh checkup kat Azzahrah Bangi kalau belum deliver.. risau woo.. stress pun ada.. macam2 post kat fb.. belum lg yg bertanya.. last2, redha je la.. 

So, pagi 10hb tu saya n hubby pun pegila ke Azzahrah.. appointment jam 9, so ktrg pegila dalam 8.30.. masa checkup, dr Mashita scan baby berat dah around 4kgs.. tp biasanya dia kata dalam 3.6 ke 3.8kg je kot.. sebab kepala baby memang dah tak nampak dalam scan.. dah ke bawah sangat dah.. then she did VE, dah buka 2cm.. dr Mashita bg choice nak tunggu ke nak terus bersalin.. kalau tunggu lagi ada kemungkinan untuk baby lg besar.. and actually ada risk untuk kena czer.. in case pinggul saya tak cukup besar nak tampung besar baby, though cervix opening dah 10cm, saya akan di czer.. saya n hubby agreed untuk teruskan hari tu jugak.. so saya terus admit.. inform kat mama, and call mak kat kampung.. inform nak bersalin dah, minta maaf apa semua.. sebak.. hu.. minta maaf kat hubby dia sengih je.. ceh.. sabo je.. 

Mula2 admit ward 2-bedded sebab single-bedded belum ada kosong.. so, nurse suh salin baju n masukkan ubat uk uk.. dia suh uk uk dulu.. dah siap semua nanti dia datang bilik.. perasaan masa tu, tah.. macam2 ada.. rasa tak saba sungguh nak jumpa our baby yg dah lama sgt rasanya kami tunggu.. lepas dah siap semua, nurse masuk nak bawa kami ke labour room.. mula-mula nurse nak bawa saya naik wheelcair, of course la saya tak nak.. saya tak sakit lagi.. so saya jalan je la.. segan pulak nak naik wheelchair.. hehe

Sampai labour room, saya dipakaikan drip.. diorang masuk ubat induce air tu.. masuk labour room dalam jam 11.30 kot.. tak lama lepas tu dr Mashita datang nak pecahkan air ketuban.. then nurse pulak datang nak suh kencing through tube.. VE akan dibuat selang 2 jam.. so dalam jam 1 lebih saya masih ok.. tak rasa sakit lg.. ye la, volume drip pun baru 4mol.. masa ni ada ustazah kauthar, pegawai agama kat Azzahrah ingatkan supaya saya solat jamak takdim zuhr dan 'asr.. dan ustazah doakan untuk saya.. Alhamdulillah, terima kasih ustazah.. so, bila nak masuk zuhr mama sampai.. jd mama ganti tengok-tengokkan saya.. lepas tu nurse masuk hantar makanan.. lepas makan solat pulak.. wudhu dgn bantuan nurse.. solat sambil baring.. lepas solat nurse buat VE lagi.. dalam jam 2 lebih kot.. masih 2 cm.. drip volume dinaikkan dari 4mol ke 8mol.. 

K, sambung next entry ek .. daaaaa..

Love,
Adah

Wassalam

No comments:

Post a Comment